No end to the prick!

Semestern tog slut, men inte sommaren. Man ska ju inte klaga, men det är alltså den torraste sommaren sen andra världskriget! På min dryga 5 veckor långa semester så regnade det ungefär en knapp timme, under en natt… Och innan dess vete f.n när det regnade sist. Man kan säga att det är utfärdat allmänt eldningsförbud i våra trakter av paradiset 🙂 Men visst är det skönt. Det håller sig runt 25-28 grader med en skön seabrease, perfekt torkväder kan man säga om man är so inclined 🙂 Städningen ligger på is, bakning sker mitt i natten, matlagningen består av bbq och glass, och jag är så glad att jag jobbar natt 🙄 Till och med mina skandinaviskt bleka ben har fått en lätt solbränna, och då vistas jag väldigt lite i solen. 

Annars då? Vilka skandaler händer här? Ja, vi har ju Novo-pay förstås… För ungefär 6 månader sen infördes ett nytt lönesystem för våra lärare. Detta innebar att några fick för mycket betalt, andra för lite, och ännu andra inte alls… Och så har det hållit på. Man tillsätter utredningar och ministrar, och inte fan hjälper det lärarna som går på knäna. Bankerna försöker nog hjälpa till, med avgiftsfria overdrafts, och andra hjälporganisationer försöker hjälpa med matpaket och annat. Men när det drar ut månad efter månad, så är det inte lätt för dem. Och detta i ett land som berömmer sig med att ha utbildning i världsklass. Jodå, vi har duktiga lärare, men frågan börjar ju bli hur länge vi ska ha dem kvar? Nu sägs det att det förhoppningsvis!!! ska vara löst inom 3 månader…. Förut sas det att det skulle vara löst före jul. Nä, det är skandal, det är det. Dessa stackars lärare sitter med huslån, billån, barn som ska försörjas, el som ska betalas, och allt vad det nu kan vara. Jag har ju lite svårt att förstå varför man inte helt enkelt kastar skiten i South Pacific och återgår till det föregående systemet, tills man hittar ett som är bättre och faktiskt funkar? Frågan har ställts, men svaren är minst sagt vaga. Det både luktar och  smakar svågerpolitik på något sätt…. 

Hepp! I värmen!

6 reaktioner på ”No end to the prick!

  1. Och här är det inte eldningsförbud, jag tror man får elda bästa man vill ute faktiskt. Fortfarande en meter snö och minus. Vi har också lite brease men mer som nordanbrease som är äckligt oskön. Jag tycker det känns lite orättvist nu. Fö så gnällde jag på sambon för han låg och pratade jobb häromkvällen i tre timmar, ”vänta nu….hur länge var det du och hon som hjälpte till med köket pratade…..” Har känslan av att detta kommer jag få höra resten av livet 😀
    Hehe, jag är nästan! avundsjuk på den där snön nu… Men det lustiga är, att samma nordan som ni har, den har vi med fast här är den så mild och skön så! Här är det sydvinden, från sydpolen, som är för djävlig 🙄 Upp och ned, som sagt… Hahaha… hälsa sambon att nu ska han inte vara sån! Du gjorde ju en välgärning för en stackars utvandrare där ju 😎 Om han inte ser upp kanske det blir ännu längre nästa gång!Och han fick ju vara med ju 🙄

    Gilla

  2. Mitt erbjudande om att skicka ner lite (en massa) snö gäller fortfarande. Jag är t.o.m. villig att ge en viss (liten) rabatt. 😉

    Lärarna här uppe är också bekymrade. De får visserligen lön (än så länge), men när det gäller arbetsmiljön, så finns det vissa brister. Även där var det bättre förr.
    Kan man möjligen använda den där snön som regn? För då kan vi verkligen behöva lite, rabatt eller ej 😎
    Ja, det VAR bättre förr! Då fick lärarna lön, och ungarna visste hut 😈 Eller var det vi som var ungarna förr…för då vete f.n 🙄

    Gilla

  3. Du, 14 grader kallt i morse, INTE kul! 😦 Men lön får jag, till och med maj månad är nu senaste budet.
    Hare gott och kram!
    Burr ska Kasper när han såg en naken häst! Fy vad kallt…. Bra att de förlänger, när ska de förstå att de behöver!!! världens bästa Toffla??? Sköt om dig och kram tebaks 🙂

    Gilla

  4. Men herrejösses. Lön måste de ju för sjutton betala? Man skulle tycka att de i alla fall skulle betala en minisumma baserad på lönen innan de införde det nya usla lönesystemet för folk måste ju leva även om några programmerare har klantat sig..
    Ja du, det kunde man ju tycka… Men det har varit en helt otrolig oreda med det här. Nu ligger det på regeringsnivå med tillsatt minister som ska reda ut eländet. Man kan ju stilla undra varför i hela friden de inte helt enkelt säger Basta, nog, nu återgår vi till det gamla systemet tills ett nytt, fungerande och TESTAT system finns tillgängligt. Många lärare har gått på knäna, och tänk dig om det är 2 lärare i samma familj… Skandal är det minsta man kan säga. Många såna här administrativa grunkor är annorlunda upplagt här, det är inte centraliserat utan tycks utgå från lite olika ställen. Och när det börjar gå fel, då är det helt plötsligt ingen som vet var det gått fel och varför.

    Gilla

  5. Trots att jag är sfi-lärare och borde ha lärt mig vid det här laget har jag fortfarande svårt för att fatta att vinter kan vara sommar, på nedersidan. Jag har inte svårt att förstå att klimatet skiljer sig åt – jag förstår bara inte hur det kan vara möjligt att, till exempel,associera januari och februari med stark värme och att kalla januari – januari!!! – för sommar!
    Det är den största stötestenen för mig. Januari kan aldrig var sommar – det är naturvidrigt.
    Ja nog är det upp och ned alltid 🙂 Det tog ett tag att vänja sig vid att julhandla i shorts och linne, kan jag säga 😎 Men…. att ha sommar i flera månader, det vänjer jag mig gärna vid 🙂 Januari eller ej!

    Gilla

Kommentera

