Allting har en ände, utom…. maten!

Ja, både sommaren och semestern tog ju slut. Men sommaren fick det vara bra med ändå, månad efter månad utan regn började kännas lite fööör mycket, så det var rätt skönt när temperaturen sjönk till behagliga 20 och regnet kom. Men än så länge är det inte oändligt regn, utan det avbryts med fina soliga perioder också. Semestern var ju förstås för kort, det är den alltid. Men det kompenserade jag raskt genom att ansöka om mer semester så fort jag kom tillbaks till jobbet. Det vete tusan hur det går till, men jag tycks bara få mer och mer semester hela tiden. Fast det är klart, det gör ju inte ont 🙂

Men vi slutade inte äta bara för att det vart en ände på ovanstående. Även om bbq-n inte blir så mycket använd så här års, så finns ju andra alternativ. Crock pot. Eller slow cooker. Min favorit så här års. Man hystar ner grönsaker, kött eller kyckling eller vad man nu föredrar, och sen sköter den sig själv. Puttrar och har sig i timtal, minst 4 men helst runt 8 timmar eller lite till. Och ut ur grytan kommer en härlig blandning av mört kött och goda, perfekt kokta grönsaker. Eller om man nu vill göra efterrätt så går det bra det med. Ingen passning direkt, inget vidbränt, inget över- eller- underkokt kött, ingen risk för brand på grund av för hög värme. Helt perfekt att ta till när man kommer hem på morgonen och sen färdigt när jag vaknar till liv framåt eftermiddagen-kvällen. Annorlunda än grillandet, men lika gott och enkelt. Sånt gillar jag.

För övrigt kan jag meddela att jag överlevt min första jordbävning. Det är ju inte så vanligt med såna här hos oss, vi har mer risk för vulkanutbrott. Men här om veckan slog den till. 4.0 på Richter, 5 km djup. Fast jag sov, och vaknade bara till och trodde det var en ovanligt stor lastbil som for förbi utanför…. Så kan det gå, när man inte vet vad som försigår!

Hepp!

7 reaktioner på ”Allting har en ände, utom…. maten!

  1. Otrevligt med jordbävning! Vanligt stolleri kan man klara av men natirens krafter har man lite att säga till om! Vi har regn också idag, kanonbra så snön försvinner helt nån gång, som jag längtar!!!
    Hehe, ja fast jag fattade ju inte riktigt att det var en 🙂 Fick höra det på nyheterna några timmar efteråt. Trög? Jag? Näääärå 🙂 Ja, kan tänka mig ni är less på snön nu, det blir ju precis som med värmen, lite väl mycket av det goda.

    Gilla

  2. Jaha du menar så. Tänkte på det … att korven har två men pannkakan har ingen. Alltså är pannkaka att betrakta som mat, men korven är allting utom mat!
    Nääää. Pannkaka är inte mat. Det är ägg i konstig kostym. Och inget gott. Alls. Du talar nu med en av de få som lyckats buckla till en stekpanna i vildsint förtvivlan över pannkaksstekning. Så nä, pannkaka smakar sk… eller inte gott, heter det visst, och är alltså inte mat 🙂 Kul att *se* dig! Har du hälsat till Chefen?

    Gilla

  3. Mad dogs and Englishmen har man ju hört talas om, men att ni down under går i deras fotspår, det hade jag ingen aaaning om! 🙂

    …och nä, det har jag inte!
    Nej, det hade jag ingen aaaaning om heller! Och det borde du! Annars kan det bli en kloppetiklopp, och det är inte att leka med,serrö 🙂

    Gilla

  4. Crock pot… krokodilgryta, eller?

    Men den där slowcookern låter ju som den gamla hederliga tryckkokaren som fanns i vartenda hem förr, när allting var bättre. Jag tror man skulle kunna stoppa ner en sten i den och få den ätbar. Det var grejer det…

    Kan även meddela att vi har vår nu. *harkel*
    😉
    Men ÅÅÅÅÅHHHHHH!!!! Vi har ju bara krokodiler på zoo här ju 🙄 Ja, ungefär som tryckkokare, fast längre kan man säga. Eller, ja, nästan…. Men om du inte vet det, så tillagas en pukeko så här: Lägg ner heta stenar i en gryta, kasta i pukekon, låt det koka hela dagen. Ta upp pukekon. Ät stenarna. Inte ens en crockpot kan nog tillaga en pukeko. Tror jag 🙂 Eller en tryckkokare heller för den delen… Ok, ni får låna värmen ett tag. Men inte för hur länge som helst, så det så 😈 Ha!

    Gilla

  5. Oh shit! Jordbävning… Här har vi de stora vårregnen nu och det blir översvämning typ överallt. Som igår, på Annas gata. Fick nästan simma in på gården… 😦
    Ja, det var väl ungefär vad jag täntke 🙂 Översvämningar är inte kul, vi har samma nere på South Island, och ligger väl bra till för det här med, snart… Vi får skaffa simfötter, du och jag 🙂 Annars kanske Anna kan knyta fast en båt någonstans, så du kan paddla torrskodd till henne!

    Gilla

  6. Men skönt att du inte fick några men eller psykiska skador från din jordbävning. Bättre att sova sig igenom skare som man ändå inte kan och ska göra någonting åt. (Fast vi får hoppas att om det mot all förmodan *hytter med näven mot jordbävningarna* så vaknar du så att du kan sätta dig i ett dörrhål eller i ett badkar)
    Drop, cover, hold är den slogan som vi får intrummade i oss här 🙂 Vi har stadiga bord i loungen och stadigt stort, Jättestort, skrivbord i sovrummet, så vi har planen klar 🙂 För skithuset vi bor i lär ju rasa om det skakar till ordentligt. Men jag är nog mer orolig för vulkanutbrott eller tsunamis, vi är mer utsatta för den risken. Å andra sidan, nåt ska man ju dö av, eller hur.

    Gilla

Kommentera

