Okidoki…midwinter!

Ja men det är ju som så att vi har mitt i vintern här. Kallt. Soligt. Lite regn, men inte så mycket än. Det kommer i Augusti…  Fast jag struntade i det, och tog semester 🙂 19 dagar, 19 nätter. Och i det här läget, faktiskt 6 av dem kvar. Jag har sovit ikapp lite, städat i kapp lite, slöat, bakat, lagat mat, spelat spel. Faktiskt haft det riktigt skönt. Vilsamt. Det är skönt att ha semester på sommaren, men då orkar man inte speciellt mycket. Och på vintern finns inte så mycket annat att göra, så då kan man hinna i kapp med saker och ting. Jag hade förstås förutsatt mig att göra vissa saker som inte blivit gjorda ännu, men det är ju några dagar kvar 🙂 Och det sköna är, att sen behöver jag bara vänta tills i Oktober, innan nästa semester kommer, lika lång. Jag är lyckligt lottad, med de semesterlagar vi har i det här landet. Som ständig nattarbetare klockar jag upp semestertid galore, och eftersom jag tycker om att ha semester när inte andra har det, så har jag även en välvilligt inställd arbetsgivare som ger mig semester när jag vill 🙂

För övrigt har jag funderat. På världen och människor. Och som vanligt blir jag inte klokare på det.  Jag funderar  t ex på varför man sätter in lifesupport på Nelson Mandela. Det är en mycket gammal människa, som borde få dö i frid.  Kanske gör man det för hans anhöriga, kanske förbereder man sig för det förväntade uppror som kan komma när han går vidare? Men jag betvivlar att det är för hans skull… Han är nog rätt färdig med den här världen och dess tribulations. Är det kanske som så, att människor i allmänhet är så rädda för döden idag, att man hellre håller liv i en ikon som Nelson Mandela, än accepeterar att det är livets gång. Som någon klok sa en gång, vi ska alla den vägen vandra. Själv tror jag inte döden är farlig, den är bara oundviklig. Ett annat tillstånd. Missförstå mig inte, döden är inget jag längtar efter, eller söker på något vis. Den bara … är. Kanske går vi bara vidare till en annan existens, som jag föredrar att tro, eller så är den bara inget. Men vilket som får vi ju inte veta förrän vi är där, eller hur? 

Sen tänker jag rätt mycket på livet också. Den lilla bit i världen som jag lever själv, och den stora biten som jag ser runt ikring mig. Och jag undrar alltid, hur gör man, egentligen? Vet du?

Hepp!

6 reaktioner på ”Okidoki…midwinter!

  1. Jag kan meddela att vi har kommit in i en regnperiod här uppe. Risken finns att det fortsätter tills det övergår i snö…

    När det gäller världen och människor, så är det inte utan att man undrar lite. Stora delar av den verkar lida av hjärnbrist. Inte minst i Sverige… Här staplas dumheterna på hög och (nästan) alla klappar händer och tycker det är sååå roligt.

    Och jag tror att även Mandela tycker det var bättre förr.
    Aha, så det är hos er regnet är! Ja, jag undrade lite där jag… 🙂 Jo, säkerligen tycker Mandela som vi gör, vad gäller sakernas tillstånd. Tänk vilka förändringar han sett, sen han föddes 1918…

    Gilla

  2. Midvinternattens köld är hård, stjärnorna gnistra och glimma.
    Alla sova i enslig gård djupt under midnattstimma.
    Månen vandrar sin tysta ban, snön lyser vit på …
    Ja, resten kan du … va?
    Taken. Ring, klocka ring. Ring ut det gamla och ring in det nya. Tror jag 🙂 Fast fullt så kallt har vi det inte där jag bor. Men nere på South Island är det värre, där har fårstackarna fastnat i all snön….

    Gilla

  3. Kram. Orkar bara skriva det.
    Det räcker väl alldeles utmärkt det, vännen! Ta hand om dig, och här kommer en stor,varm kram tebaks!

    Gilla

  4. Oh funderar själv på livet och så, men jag blir mest bara tokig när jag kommer på att jag har så lite inflytande. Men man får ta de må sakerna runtomkring en och hoppas på att det leder någonstans.

    En skojig observation är att vissa tankar och åsikter som jag placerat ut lite här och där, bl a hos Blondinbella genom åren nu börjar att ta form genom att fler säger samma sak. Det kan ju vara en tillfällighet och att fler tänker samma, bra i så fall, men jag väljer att tro att det man skriver alltid ger resonans hos någon och när sedan fler börjar säga och skiva samma saker så finns det fler som följer med, mest för att de är folkdjur och inte kan tänka själv men ändå, och tar det som bra saker som borde lyftas fram. (Lite ödmjuk sådär 😉 )

    Hepp!
    En liten bit i taget, det brukar bli bäst. Och jag tror ju på det där med ringar på vattnet, och de börjar ju i det lilla 🙂

    Gilla

  5. edti* må skulle vara små 😳
    Och av många små oppsar kan det bli en jättestor WOOPSI 🙂

    Gilla

  6. edit igen* Och folkdjur skulle ju så klart vara flockdjur 😳 😳
    Ja, fast folkdjur är ju inte helt fel det heller 😎 det kan stämma det med!

    Gilla

Kommentera

