Det går en sväng i taget

Vintern pågår fortfarande, även om vi nu börjar ana att våren kommer snart. Några av mina vårtecken nedan…

kamelia2

Den icke så blyga kamelian i närbild

kamelia1

I motsats till sin röda syster, så tycker den rosa om att visa upp sig. För ett par år sen var den nedklippt till några ynka pinnar, men det tycks inte beröra den alls, den bara blommar på som om inget hade hänt…Det brukar betyda regn när den blommar så här, men regnperioden tycks vara försenad i år. Det brukar regna som attan i augusti, men jag har faktiskt fått vattna både jordgubbar och en del blommor, och delar av gräsmattan som brukar anta formen av fotbad, är torr som snus. Man går liksom bara och väntar på att det ska braka loss, men nej då. Solen lyser och inte fryser vi ihjäl heller…. Konstigt!

jordgubbe2

Det blir jordgubbar till jul. Jag planterade dem med avklippta mjölkflaskor runt, för att hålla sniglarna borta. När jag sen la ut en bild på fejjan och undrade om jag nu skulle få jordgubbar och mjölk till jul, svarade en av mina goa kollegor… Nej, du får jordgubbar och en stor dj…vla kossa 🙂 Hon är för go, den tjejjen!

apelsinbuske1

Och apelsinerna mognar till sig, snart är de kastfärdiga 🙂 Men jag har fortfarande inte sett till någon som kan beskära den här monsterbusken… Den börjar bli lite väl vildvuxen nu….

Ja, som ni ser börjar det ta sig i växtligheten. Till och med mina petunior som jag hade i hängande korgar, har frösått sig i sagda korgar och börjar nu blomma och ha sig. Jag hade tänkt plantera isär dem, men de tycks inte ha något emot att trängas, så det får kanske vara. Jag får väl se vad som händer när värmen kommer tillbaks på allvar.

Hepp!!!

8 reaktioner på ”Det går en sväng i taget

  1. Hm, jordgubbar till jul och snart vår… Det är ju ingen som helst ordning på Er där nere. Man blir ju precis förvirrad när det inte är samma årstid överallt. Nu ändrar Ni på det där, så man vet vad som gäller.

    *mummel*
    Ok,jag ska ta upp det med Mr.Key nästa gång han kommer ut från the Beehive 🙂 Han är ju p.m här, så han borde väl vara rätt person att ta upp det här med 🙂
    *vad mumlar han om nu då, jordgubbar är ju gott ju*

    Gilla

  2. Underbara bilder!!! Härligt med gubbar till jul!!!
    Ja, gubbarna blir nog goda hoppas jag 🙂 Fast jag vet fortfarande inte var jag ska göra av ko-eländet 🙄

    Gilla

  3. Lagom till att dina apelsiner kastbara så har jag väl snöbollar att kontra med :mrgreen: 😥

    *flyr lite till solen en stund om ett tag så att vintern i blir för lång*
    Huuu, apelsiner är godare än snöbollar… men bara för att jag skrev det här inlägget så brakade regnet löst. Fast det behövs ju förstås, annars torkar snart alltihopa 😎 Ska du ut och semestra dig lite?

    Gilla

  4. Ja men inte riktigt än. Ska fånga solen lite innan mörkret faller för hårt 😎
    Det låter bra det, man ska ta hand om sig 🙂 Det jag saknar mest från Sverige, vispar till trots, är ljuset under sommarkvällarna. Här blir det mörkt runt 21, även på sommaren. Jag ska skaffa ett gäng solarlights till sommaren tror jag, så det lyser lite iallafall 🙄

    Gilla

  5. Det hela låter helt sinnessjukt!
    Men bra.
    Just precis, helt upp och ned är vad det är! Man blir alldeles snurrig, ungefär som att åka karusell 🙄

    Gilla

  6. Tänkte just skriva en gång till att det verkar sinnessjukt när jag upptäckte att jag redan skrivit det.

    Gilla

  7. Än så länge kan jag fortfarande ta morrondopp eller kvällsdopp i havet. Men snart så är det väl slut på det, snyft.
    Det låter inte dumt det, och snart har ni ju vår igen. Här har vi vårstormar just nu, det blåser attan djäk…ar annama! Hoppas inte jordbävningarna har lossat på förankringen, för då ses vi nog snart när kiwiland flyter upp runt Gotland nånstans 🙄

    Gilla

Kommentera

